lauantai 29. joulukuuta 2007

Vilkaisu kuluneen vuoden neulomuksiin

Taas on aikaa kulunut kun olen tänne kirjoitellut. Viime aikoina olen neulonut hyvin paljon. Lähinnä olen tehnyt joululahjoja, mutta jotain olen saanut itselleni valmiiksi. Ohessa esittely muutamasta projektista, vaikka on niitä ollut enemmänkin.

Syksyllä sain Kirin valmiiksi. Tein sen jostain mohair-langasta jossa ei ollut mitään vyötettä. Huivi on ollut käytössä jo pitkään, vaikka sen pingotus ei ihan onnistunut. Se oli liian kuiva ja meni kasaan jonkin verran kun otin pois sen pingotuksesta. Alla olevassa kuvassa huivi on vielä pingoituksessa.


Joululahjaksi neuloin appiukolle villasukat ruskeasta Nalle-langasta. Sukat olivat ihan perussukat varsi 2o2n-joustinta, jossa joka seitsemäs kerros nurja kerros. Tämä hiukan helpotti nuelomista kun varsiin tuli hiukan vaihtelua. Neuloin sukat kokonaan kahdella pyöröllä yhtäaikaa ja se oli mukavaa. Aion tehdä näin vastaisuudessakin.

Äidilleni neuloin Ullaneuleessa olleen Revontuli-huivin. Kun näin ohjeen ensimmäisen kerran en innostunut siitä. Onneksi näin valmiin huivin Pialla käydessäni ja innostuin. Minulla on vielä varastossa muutama kerä näitä virolaisia lankoja ja jos hyvin käy niin nekin päätyvät juuri kyseiseksi huiviksi.
Alla kuva huivin osasta.


Perjantaina ennen jouluaattoa aloitin kaikkien joulukiireiden mentyä ohi neulomaan Lace Style-kirjasta kannessa olevaa villatakkia. Ohjeen nimi on Tailorede Scallops.. Sain sen tänään valmiiksi eli sen valmiiksi saamiseen meni noin 8 päivää. Lankana käytin Virtain Villan 3-säikeistä harmaata lankaa. Mulla on vielä sitä luonnonmustana ja ehkä sekin pääsee samaksi villatakiksi...


Nyt mulla on työn alla Aran Cable sweater syksyn Interweave Knitsistä. Sekin on ihan viittä vaille valmis enää on jäljellä etukappaleen palmikot ja kaulus.

Muitakin keskeneräisiä töitä on. Ainakin neljä keksin ihan heti, mutta niitä saattaa olla enemmänkin...

No onneksi on intoa neuloa ja materiaalista ei ole pulaa. Eksyttiin tänään Soukan Menitan yhden kaverin kanssa ja sieltä tarttui enemmän ja vähemmän lankaa mukaan mm. Dropsin Alpacaa.

Kävin myös joulun alla Neuletikissä Tapiolassa mieheni kanssa. Halusin nimittäin löytää mieheni villatakkiin langat ja "pakotin" hänet mukaan. Löysinkin langat, Zitron Kokonia väri terrakotta. Lanka on ylellinen, mutta ei se mitään. Kyllä miehillekin voi neuloa joskus jotain ihanaa.

Kuluneena vuotena olen myös oppinut uusia asioita neulomisen saralla. Tärkein lienee liittyvät kappaleiden viimeistelyyn ennen niiden kokoamista vaatteeksi. Revontuli huivin että Tailored Scallopsin pingotin olkkarin lattialle kosteina. olin liottanut niitä vedessä ja sen jälkeen lingonnut irtovedet pois. Tämän jälkeen oli paljon helpompi ommella villatakin kappaleet yhteen ja ihmeeksi osa virheistä katosi.

Ei kommentteja: